Wat is Focussen?

Wat het is
In de context van deze site heeft het woord ‘Focussen’ niet dezelfde betekenis als in het dagelijks taalgebruik: je aandacht gericht houden op één ding. Om verwarring te voorkomen gebruik ik hieronder het woord ‘Focusing’. Het verwijst naar een bepaalde methodiek / benaderingswijze.
Focusing is een  effectieve manier van aandacht geven aan emoties en dieperliggende gevoelens. Het is op een bepaalde wijze ‘scherpstellen’ op wat lijfelijke gevoelens aangeven over situaties of thema’s in je leven.
Veel methoden en therapieën werken aan het beter contact maken met emoties en dieperliggende gevoelens. Maar het unieke en tevens de kracht van Focusing is dat het stap-voor-stap aangeeft hoe je dat nu daadwerkelijk doet. Niet uit de losse pols, maar onderbouwd. Met een taal en toon die werkt.

Wat Focusing doet
Je krijgt inzicht in wat er echt van binnen speelt met betrekking tot thema’s, situaties of problemen.
Je maakt betere keuzes.
Je kunt omgaan met tegenstrijdige gevoelens.
Het maakt je milder naar jezelf.
Het wordt duidelijk hoe je je verder kunt ontwikkelen, voorbij je blokkades.
Je gaat steeds meer leven en werken op een manier die bij je past.
Dat alles geldt natuurlijk ook voor je cliënten als je als begeleider of behandelaar Focussing toepast in je werk. Het werkt zowel bij mensen die ‘in hun hoofd zitten’ als bij mensen die juist teveel overspoeld raken door emoties.

Hoe het werkt
Als je focust neem je de tijd om te vertragen en je aandacht naar binnen te richten in het centrum van je lijf: je keel-, borst- en buikgebied.
Daar van binnen word je je langzaam gewaar hoe een bepaalde situatie eigenlijk in zijn geheel aanvoelt. Het is te voelen, maar meestal niet meteen duidelijk. Het gaat verder dan emoties.  Het gaat erom dat je het zo uitnodigt dat het zich verder ontvouwt.
Hieronder vind je voorbeelden van hoe het kan beginnen:

  • je merkt dat de ruzie met een vriendin blijft voelen als een steen op je maag, ook nadat je er met haar over gepraat hebt
  • als je aan je nieuwe collega op het werk denkt, komt er steeds een vage, onaangename spanning in je buik die je snel weer wegdrukt
  • dat moeilijke keuzeprobleem geeft een benauwdheid in je borststreek, je komt maar niet verder…

Je kunt ervaren hoe zo’n gevoel van binnen op een veilige manier verder uitgenodigd kan worden en wat het effect is door:
– Je tegen gereduceerd tarief aan te melden voor een individuele proefsessie, live of via skype. info@sentir.nl
– Zelf aan de slag te gaan via een boek. De volgende titels zijn aan te bevelen:
Focussen, je gevoel en je lijf  (E. Gendlin)
Focussen, de kracht van innerlijk luisteren (E. de Bruijn)
De kracht van Focussen  (A. Weiser Cornell)

Voor het leren toepassen van Focusing binnen je werk als professioneel begeleider en behandelaar kun je een praktijkgericht cursustraject volgen. ‘Focussen voor professionele begeleiders en behandelaars’ is een al jaren lopend traject wat al vele professionals heeft verrijkt. Voor meer informatie daarover: info@sentir.nl